Buducnost sucasnostou

Druhy polrok sa zacal velmi drasticky. Nemilosrdne sa na nas vali skola a jeden pondelok za druhym. Mne sa zda, ze pondelkov je v tyzdni viacej ako piatkov. Je to vobec mozne?

Mojim najvacsim potesenim dna, okrem vecere, byva AP biologia, ktora je absolutne fascinujuca. Myslim, ze to, co ostatni povazovali za sialene rozhodnutie, bolo jedno z najlepsich, ake som tu spravila. Vopchat predo mna aneuploidy a trisome 21 je asi jedina cesta, ako ma prebudit hned z rana, kedze biologiu mam prvu hodinu. Plus, nas ucitel je ma obrovsky swag: brada, tarzanie vlasy a stare vytahane uzasne otrasne svetre. Kazdy pondelok mame prvych 10 minut malu vsuvku do biologie, kedy sa ucime o hudbe minuleho storocia. Pusta nam ska, metal, Beatles. Minuly tyzden nam rozpraval o The Velvet Underground a ich lidrovi, Lou Reedovi, ktory si vsak zvolil solo cestu. Ja som sa tesila ako male jojo, pretoze som dobre vedela, o kom rozpraval. Lou Reed bol totiz minuly rok na Pohode a ja si pamatam, ze to bol asi jediny spevak, na ktoreho koncerte som ostala od zaciatku do konca. Hlas ako drevorubac, jeho vystupenie bolo bravurne.

Mam za sebou uz aj prvy test z bio. Sice sa mi kolena triasli ako huspenina, zjavne som to prezila. Zla burina nevyhynie, haha. A skoncila som s 87% pricom triedny priemer bol 69%. Nova latka sa mi vsak nejako nedostava pod kozu. Som absolutne vytreta, ked sa jedna o strukturu a delenie DNA, ktore teraz preberame. Je to totiz super chemicke, do abolutnych molekul.

Neviem, ci som vam niekedy vysvetlovala, co AP znamena. Okrem toho, ze musim vlacit 1300 stranovu ucebnicu do skoly kazdy den, znamena to aj to, ze kredit za tuto hodinu sa pocita na vysokych skolach v Amerike. Tu totiz vsetko funguje na principe kreditov. Stredoskolaci si tu mozu vyberat z nenormalneho mnozstva predmetov, ktore chcu mat, ale musia splnit urcite poziadavky, aby zmaturovali. Za kazdy predmet dostavas urcite mnoztvo kreditov a na konci strednej skoly musis mat 22 kreditov, pricom styri su z anglictiny, jeden je telesna, 3 su matika, 2 su umenie, 7 je volitelnych atd….Ale ten jeden kredit z telesnej mozes ziskat napriklad z gymnastiky, alebo timovych sportov, posilovanie, dualne sporty. Takze su tu rozne moznosti, z ktorych si mozes vybrat. A ked mas nejaky AP predmet, to znamena, ze na konci roka musis spravit AP skusky a kredit za tuto hodinu sa ti potom pocita na vysokej skole, pretoze tam tiez musis mat kredity. Takze ked niekto spravi tuto skusku na strednej, tak na vysokej sa mu to odpocitava z povinnych kreditov. A chcete vediet, preco som v tejto oblasti taka vzdelana? V piatok som totiz vymeskala skolu a isla som na prehliadku jednej college tu v Sioux Falls. Augustena college je sukromna skola a rocny poplatok je 34 tisic dolarov. Tam mali specialny den pre zahranicnych studentov, ktori zvazuju vysoku skolu v Amerike. Najprv nam porozpravali o skole, vytahovali sa ako sople, skromne nam pripomenuli, preco by sme tam mali ist a zargumentovali, ze ich skola jev podstate lacna v porovnani s inymi na tom istom leveli. Potom nas previedli po pozemku skoly a ukazali nam jednotlive budovy. Neskor sme tam mali moznost porozpravat sa s profesormi z jednotlivych sekcii. Ja som sa hned dohnala za biologom a zasypala som ho nekonecnym mnozstvom otazok. Dozvedela som sa, ze biologia ako major (z coho chcem promociovat) je najtazsi predmet. V Amerike je kazda college 4 roky, ak teda sa neflakas a stihnes nazbierat potrebne kredity za styri roky. Keby som potom chcela byt doktorom, musim po vysokej spravit 8 hodinovu skusku a dalsie 4 roky mediciny. Potom dalsie 4 roky atestacie, cize pracovat by som zacala asi tak rok pred dochodkom. Zistila som tiez, ze medicina je najdrahsia skola v Amerike, ale im sa to zrejme oplati, pretoze doktori su tu najbohatsi ludia. Doslova. Minule som bola na navsteve u nejakej Kareninej kamaratky a ich dom bol rozpravkovy. Preco? Jej manzel bol doktor. Tymto som si surovo spliasla sen o studovani v Amerike. Davaju sice stipendia pre zahranicnych studentov az do vysky $15,000, ale stale je to nehorazna palka. Najviac som sa zasmiala, ked sa jedno naivne dievca opytalo na Harvard. Jeden ucitel jej hned oznamil, ze tam kazdy rok prijmu okolo 0.3% uchadzacov. Ani nie 1.3%, ale NULA celych tri. To ti uz samo o sebe naznacuje, ze uspech neuspiet je takmer zaruceny.

Isla som sa len tak zo zvedavosti porozpravat aj s ucitelom zurnalizmu a anglictiny, v pripade, ze zo mna bude J. K. Rowling. Haha, JK (Just Kidding).

Tak som sa musela po namahavom dni ist odreagovat postrielanim zopar deciek na lasertaggingu. Pamatate si nas vianocny tanec? Vtedy sme sli o pol noci lasertaggovat. Tento piatok som bola s niekolkymi babami zo skoly lasertaggovat do kostola jednej mojej kamaratky, Katie. Tam sme mali velku konkurenciu – 12 rocne decka, ktore ziju na pocitacovych hrach a tak strielanie na ciel pre nich nie je ziaden problem. Ani povest, ze som z amrmady zo Slovenska tentokrat nepomohla a tak sme skoncili so ctou napraskane deckami zo siestej A.

Hannah tam so mnou nebola, mala totiz sutaz z Oral interp.  A pre tych, ktori stale nemaju bledomodry sajn, co sa robi v oral interp, tu je ukazka. http://www.youtube.com/watch?v=agFxb-IA3_U Existuju rozne kategorie: duo, poezia, drama, humor. Musis sa spravat, akoby ten druhy clovek nestal VEDLA teba, takze sa na seba nemozete pozerat, ani ziaden fyzicky kontakt nie je povoleny. Nemas ziadne rekvizity, pracujes s neviditelnymi pomockami. Hannah je v tom skvela, a ja si velmi zelam, aby sme to mali aj my na SLovensku. Uz som aj rozmyslala, ako to zalozim. Tuto sobotu sme sa boli pozriet na jej sutaz, ktora bola vo Watertowne. Na noc sme potom zostali u Hanninho stareho otca na farme. Ten je cisty starky, stale rozprava. Dokonca ma aj skusa, da mi lekciu o tom, ako rastu bananovniky a na dalsi den ma vyskusa. Karenin brat ma farmu rovno vedla stareho otca a ma tam okolo tisic zasobnikov hamburgerov. Teda, krav.

A kedze Hannah ma sutaz kazdy vikend, ja si musim najst svoj vlastny program. Pred dvoma tyzdnami v piatok som sla k Jaredovi, pretoze usporiaduval hororovu noc. Rada navstevujem Jareda, preetoze maju stale misku Skittles, haha. Takze hororova noc. Ja som sa bala uz pri uvodnej zvucke, potom som sa skoro rozplakala, ked mi povedali, ze pozerame Kruh. Ten Kruh so Samarou. Pochopte ma, ja som v zivote nevidela ziaden horor. Ja si cvrknem uz pri kazdom raze, ked ma doma moj nemilosrdny otec nastrasi! Nepotrebujem nejake EMO dievca, aby vyliezalo z telky a prepichlo ma pohladom. Tam je totiz paska, ktoru ked si pozries, tak do tyzdna zomries. A ked si ju niekto pozrel, na konci sa vzdy objavila zrnita obrazovka a potom zazvonil telefon. A ked po skonceni filmu zazvonila pevna linka, VSETKY baby v miestnosti zvrieskli, jedna sa rozplakala.(Ja som to nebola!) Jared dostal zachvat smiechu. Pochopitelne to on zavolal na svoju pevnu linku, pretoze zjavne to bolo srandy kopec. Potom sme sa pustili do druheho filmu, ktory nebol horor, aby sme sa odreagovali. Zrazu vsak obrazovka zacala zrnit. Mne bolo jasne, ze to je urcite nejaky velmi vyspely chalan, ktory sa vyziva v utrpeni a strachu druhych. Hned som podozrievala Jareda. Ked sa ta obrazovka zmenila na zrnitu asi 4 razy, tak som sa dala do patrania a z blizkosti som sledovala vsetkych pritomnych. Ked vsak vsetci vylozili ovladace do stredu izby, bolo mi jasne, ze to Samara nam dava znamenie, ze je prakticky po nas. Obrazovka zrnila asi kazdych tridsat sekund cely cas, aj ked som odchadzala. Samara sa vsak omeskala, uz tomu budu dva tyzdne a ja stale zijem, i ked sa neda povedat, zeby som nepodozrievala kazde dievca s dlhymi ciernymi vlasmi, ze to je Samara.

Tu sobotu mala Hannah sutaz v nasej skole a Hannini rodicia mali organizaciu celej sutaze na starost, takze som im tam cely den pomahala. Tym som si splnila svoj sen z detstva, ked som chcela byt pokladnicka a predavacka. Predavala  som totiz jedlo a uctovala vsetko a vlozila do toho kopu entuziazmu. Potom sme sa boli pozriet aj na Hannine predstavenie a, pochopitelne, bola uplne hviezdna. Skoncila tusim tretia s duom a druha v drame.

Dnes som sa konecne dockala piatku. Zacal sa skvelo, dobrovolne som sa vykopala  z postele skoro rano a uz o 6:45 sme boli v skole, pretoze tam byva kazdy piatok taka kaviaren v jedalni, kde ti ponukaju zemle a banany a horucu cokoladu zadarmo. Ma to na starosti collision, co je akoby klub veriacich v skole. No a kedze Hannah je toho sucastou, tak som tam s nou sla rano pomahat. Hriankovali sme zemle a predvadzali super sou, pretoze, ked vyskakovali z hriankovaca, tak sme ich za letku chytali. A, samozrejme, mne vsetko popadalo na zem a vsetci sa mi smiali. Bola to skvela cesta ako priviest radost do zivota taku skoru rannu hodinu.

No a dnes mam na plane ist k Jaredovi, znova, pretoze ma dalsiu filmovu noc. Hannah je znova na sutazi, takze ona nejde. Tentoraz vsak pozval tusim celu saxofonovu sekciu a dalsich kamaratov, takze to bude takych tridsat ludi. Vobec netusim, ako ho jeho mama este moze mat rada. Haha. Ale tak matky zrejme s laskou radi trpia (pre) svoje deti.

Ospravedlnujem sa za nedorozumenie s fotkami, ja truba som ich zabudla zverejnit, takze ste ich nemohli vidiet. Vsetko je vsak opravene. Nateraz sa lucim, Dovidenia!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

12 Responses to Buducnost sucasnostou

  1. mamamia píše:

    tvoj sen byť predavačkou a blokovať pri pokladni je u nás realitou, keď idem s Vandou do Tesca. V piatok sme tam strávili asi 30 minút nakupovaním a ďalších 30 minút blokovaním na samoobslužných pokladniach. Taký mladík, ktorý tam stál ako pomoc v kritických situáciách bol pri nás asi 55 krát a potom od nás pre istotu už ani neodišiel – najprv nám automat hlásil, že dačo “nevporádku” s váhou tovaru, potom Vanda zamenila kód bielej cibule namiesto žltej, potom sme zistili, že sáčkové mlieko nám tečie, tak nám ho museli stornovať, potom pokladňa opäť kričala, že dačo “nevporadku” s váhou, potom nechcelo čítať kódy múky, potom pančúch … proste ufff! Mala som toho až – až, nervy v kýbli, nielen moje, ale aj toho mladíka, ktorý na začiatku ešte entuziasticky chodil k nám, no na konci už aj jemu zmrzol úsmev na tvári. No Vanda vysmiata ako lečo, lebo mohla sa hrať na pokladníčku.
    Btw -Vanda potrebuje vedieť na biológiu, prečo je dôležitá drozofila pre genetiku. Tak jej to prosím vysvetlí, aby to pochopila aj ona (chromozómy vynechaj, o nich sa ešte neučili).

    • Anka píše:

      Marika ani nespominaj tie pokladne – maju ulahcit nakup ale neviem – neviem. Hlavne tam nechod s textilom v ruke. Minuly tyzden sme kupovali pyzamo, termopradlo a to vsetko ma svoje “security code”, ktore treba odkodovat….ale odpinkovat (take biele cudo) no nikto ti to neurobi pri tychto samoobsluznych….Tak rychlo sme nakupili ale potom sme pipali pri vychode, ze sekuritak za nami. hned v patach co sme asi “nakradli” …hanba jak svina…a s nim s sme stravili “iba” 20 min….kym vsetko odsecuritoval atd….Nocna mora :-(!

      • mamamia píše:

        z toho plynú 2 poučenia pre samoobslužné pokladne: 1. nechoď tam s textilom (ja som mala len pančušky, tie nepípapali, no pokladňa nebrala kód 😦 ), 2. maximálny počet položiek do samoobslužnej pokladni by som odporúčala max. 5 (my sme mali polmetrový pokladničný blok, ktorý ako sa predĺžoval, priamo úmerne rástlo aj Vandine nadšenie, že je pokladnička)

      • Ujcek píše:

        Pokladna nema ulahcit nakup ale znizit naklady predajne.

  2. Ujcek píše:

    Lubica, pri vybere skoly nepozeraj na peniaze. Peniaze stale boli a stale budu (nedaj sa odradit tym ze teraz nie su :).

    Nepozeraj ani na sance a percenta. Napriklad tuto (http://www.parchment.com/c/college/college-544-Harvard-University.html) pisu ze v roku 2010-2011 bolo na Harvard prijatych 7.2% uchadzacov. To znamena 24 nasobne viac ako vam povedal ten neinformovany ucitel. A to uz su takmer take sance ako dostat sa na bilingvalne gymnazium (to by si hadam zvladla, nie?).

    Nemas videa Hannah ako interpretuje?

  3. starka píše:

    ahoj lubka, ze neviem po kom su tie moje vnucky ci po starkemu /ten tiez chcel studovat za obchodnika / ale vtedy nebrali chlapcov za obchodnikov alebo po tete dane ona tiez chcela byt predavackou lebo Vraj ju bavi matematika hahaha/? a ide jej celkom dobre to si ona myslela,a
    t
    tebe fandim a drzim ti palce nech sa ti splnia tvoje sny byt hereckou,alebo doktorkou ale tu na sk. lebo ako citam blog tak pokracujes v skuskach na vyborne znamky cize mas sancu skoncit aj na VS ako tvoja mamina s cervenym diplomom..Tesim sa na tvoje stretnutie doma na slovensku,ked budes usporaduvat stretnutia/ PARTy / kde budes hovorit o svojich zazitkoch z USA?/ DUFAM ze prides aj do nas zbierat tie mandolinky co si nestihla vlani hehehe.!!!

  4. Lujza píše:

    No to dúfam, že sa vrátiš pred letom, pretože minulé leto sme chúďa ja a Lenka vyzbierali celé mandolínkové pole. 😀
    A tiež sa pridávam k Dušanovej prosbe o videá z Haninej interpretácie.

    Mimochodom, keď tak nad tým rozmýšľam, ak by si bola doktorkou v Amerike, čo záleží na tom, že pôjdeš do dôchodku? Veď keď platia také peniaze doktorom, tak ani dôchodky nebudú menšie ako Slovenské.

    Inak neviem prečo, vždy keď niekto povie Samara, predstavím si Selenu Gomez. Síce som Kruh nikdy nevidela (fuj horory), myslím, že toto mi stačí k tomu, aby som sa namiesto strachu začala smiať.

    P.S. Keď sa budeš vracať na Slovensko, šľohni Jaredovi pár balíčko Skittles.

  5. mamamia píše:

    P.S nabudúce sa opýtaj Haninho starého otca, ako sa pestujú izbové kvety, lebo všetky kvietky v Tvojej izbe, kým si sa o ne “starala” vykapali. A pre istotu – nech Ti dá aj názornú ukážku a poprípade aj vyskúša. Až ďalší level sú banánovníky. :).

    • Ujcek píše:

      To by zaujimalo aj mna. U nas tiez vsetky kvety vykapu par mesiacov po prichode z obchodu.

      • Anka píše:

        no dovol! par mesiacov…..ktore?? Ta palma z baumaxu ma 1.5 roka a nie par mesiacov :-)…..

      • maminia píše:

        neviem, ako a čím u Vás polievate kvietky, no Ľubica používala na ich zalievanie špeciálny roztok – zo šošoviek. A to sa im veľmi nepáčilo 🙂

  6. ocostavka píše:

    lubinka,
    1. ak clovek nema nerealne sny a nejde za nimi, tak nikdy nezisti, co je vlastne mozne. ak clovek ide nad svoje moznosti, tak aspon dojde dalej ako si mysli, ze sa da. Mudrost sa skryva v orlom hniezde, hovori indicke prislovie.
    2. 0,3% pokladam za velmi vysoke cislo. Podla mna je to celkom fajn sanca a bolo by velmi zbabele si tvrdit, ze ini su lepsi. Len slabe povahy si myslia, ze to nie je pre nich.
    3. jeden orchester hral kdesi v Australii velmi zlozitu symfonicku skladbu, ktoru si netrufali zahrat ani slavne a najkvalitnejsie orchestre. pozeral sa na to dirigent orchestra BBC a s udivom sa pyta dramaturga : ako je mozne, ze to hraju? vsak je to taka tazka skladba. a hraju to dobre…
    dirigent mu odpovedal : oni nevedia, ze je to tazka skladba. nikto im to nepovedal. preto to tak dobre hraju.
    cize tak.
    nemyslim si, ze peniaze su az taky problem.
    tak sa snaz. stastie praje pripravenym.

Pridaj komentár

